Ajankohtaista tietoa reumayhdistyksen jäsenlaskutuksesta

26.2.2021

Hyvää talvista iltapäivää

Olen saanut muutaman huolestuneen puhelun jäseniltä koskien jäsenlaskua. Suomen Reumaliitto otti tämän vuoden alussa käyttöön keskitetyn jäsenlaskutuksen ja niinpä jäsenlaskuja ei enää lähetetä yhdistyksestä vaan ne lähettää Reumaliitto. Kuten monesti käy uusissa järjestelmissä, niin tässäkin tapauksessa on tullut esiin tekijöitä, joita ei ole osattu ajoissa huomioida.

Nyt on käynyt niin, että siinä vaiheessa, kun jäsen saa laskun, eräpäivä onkin jo todella lähellä. Tämä ei ole ollut tarkoitus, mutta koska postinkulun hitautta ei ole osattu tarpeeksi hyvin ennakoida, niin näin on päässyt käymään. Reumaliitosta pahoiteltiin kovasti sitä harmia, joka jäsenille on aiheutunut siitä, että keskitetyssä laskutuksessa on ollut alkuvaiheen ongelmia.

Monet jäsenistämme maksavat laskun maksupalvelukuori-palvelulla ja siinä on ohjeena, että lasku pitää toimittaa pankkiin viisi kokonaista pankkipäivää ennen eräpäivää. Nyt jäsenlaskut tulevat niin myöhään, että tämä ei ole mahdollista. Siksi soitin Osuuspankin valtakunnalliseen asiakaspalvelunumeroon ja siellä puheluuni vastasi Sari Laine. Hän kertoi, että jos lasku tulee pankkiin niin, että eräpäivä on jo mennyt, niin lasku laitetaan maksuun mahdollisimman pian. Jos lasku tulee pankkiin ennen eräpäivää, mutta niin, että eräpäivään on vähemmän kuin viisi pankkipäivää, lasku laitetaan maksuun eräpäivänä. Kysyin, tuleeko asiakkaalle lisämaksua, jos hän toimittaa laskun pankkiin niin, että eräpäivään on vähemmän kuin viisi pankkipäivää tai eräpäivä on jo mennyt. Sari Laine vakuutti, että pankki ei peri mitään lisämaksua.

Sari Laine Osuuspankista sanoi, että laskun lähettäjä voi periä lisämaksua, mutta pankki ei peri. Niinpä soitin Suomen Reumaliittoon järjestöpäällikkö Ulla Rantaselle ja kysyin, periikö Suomen Reumaliitto lisämaksua, jos jäsenmaksu suoritetaan myöhässä. Ulla vakuutti, että Reumaliitto ei peri lisämaksua. Karhulaskut Reumaliitosta lähetetään toukokuussa, mutta nekin lähetetään muistutuksena, jos joku on unohtanut maksaa jäsenlaskun, eikä niissäkään peritä mitään lisämaksua.

Lähetin jäsenille sähköpostia heti, kun sain tietää tästä ongelmasta. Minulla on sähköpostiosoite noin neljäsosalle yhdistyksen jäsenistä, niinpä se viesti ei valitettavasti tavoita kaikkia jäseniä. Pyydänkin, että te, jotka luette tämän viestin, välittäisitte tätä tietoa niille jäsenille, joita minä en tällä viestillä tavoita. Lisään tämän tiedon myös yhdistyksen  Facebook sivuille, mutta sekään ei tavoita kaikkia jäseniä. Minulle saa edelleenkin soittaa, jos jokin jäsenlaskutuksessa huolestuttaa tai jos on jotain muuta yhdistysasiaa, josta haluaa jutella.

Valittaen on todettava, että valtakunnallinen tilanne koronaepidemiassa on menossa entistä huonompaan suuntaan ja sen vuoksi näyttää hyvin epävarmalta se, milloin voisimme järjestää jäsenille kerhoja ja muita kokoontumisia. Askartelukerhoissa on yleensä käynyt alle 20 osallistujaa, joten niitä on suunniteltu pidettäväksi. Seuraava olisi torstaina 11.3. klo 11:30 – 14:30 Servolla ja kevätkokous olisi suunnitelman mukaan maanantaina 22.3. klo 11:30 Servolla. Näidenkin toteutuminen riippuu siitä säilyvätkö kokoontumisrajoitukset ennallaan vai kiristyvätkö ne nykyisistä. Tätä korona aikaa tuntuu muutenkin leimaavan se, että mikään ei ole varmaa. Tässä epävarmuudessa meidän on ollut pakko oppia elämään ja toivon, että me kaikki jaksamme vielä uskoa siihen, että jossain vaiheessa rajoituksia Suomessa voidaan höllentää ja pääsemme takaisin normaalimpaan aikaan, mitä se normaali sitten tulevaisuudessa onkaan. Omalta osaltani totean, että minulla on jo kova ikävä sitä, että voisin tavata jäseniä isolla porukalla ja kuulla sen ihanan puheensorinan, joka täytti Servon salin ennen kerhoja. Toivottavasti siihen vielä joskus päästään.

Talvisen kaivoskuvan myötä toivotan jokaiselle oikein hyvää kevättalven jatkoa!

Terveisin Hilkka

Uutinen Suomen Reumaliiton sivuilta:

Reumalääkkeitä ei tarvitse tauottaa koronarokotuksen takia

20.1.2021

Koronarokotteen takia ei tarvitse tauottaa reumalääkkeitä. Ainoa erityishuomiota vaativa reumalääke on tiputuksessa annettava rituksimabi.

”Reumaa sairastavien kannattaa ilman muuta ottaa koronarokote. Se ei aiheuta mitään reumasairauteen tai -lääkkeisiin liittyviä riskejä. Se suojaa reumasairaitakin koronainfektioilta”, ylilääkäri ja professori Markku Kauppi sanoo.

Jos rokotuspäivä osuu samalle päivälle kuin biologisen lääkkeen tai metotreksaatin ottaminen, reumalääkkeen ottamisen voi halutessaan siirtää seuraavalle päivälle. Rokotuspäivänä ottaminen ei silti ole kiellettyä.

”Reumalääkitystä ei tarvitse tauottaa koronarokotuksen takia. Tämä koskee niin perinteisiä reumalääkkeitä, biologisia lääkkeitä kuin JAK-estäjiäkin. Ainoa huomiota vaativa lääke on rituksimabi. Se saattaa hieman heikentää rokotteen tehoa”, Kauppi sanoo.

Rituksimabi annetaan sairaalassa tiputuksessa.

”Jos potilas on aiemmin saanut rituksimabia, kannattaa hänen silti ottaa rokote, kun se on saatavissa. Reumakontrollissa voi sitten lääkärin kanssa miettiä, tarvitaanko rokotteeseen ylimääräisiä tehosteannoksia. Yleensä tämä ei ole tarpeen, jos edellisestä rituksimabi-annoksesta on jo paljon aikaa”, Kauppi sanoo.

Rituksimabi-annosten välillä on yleensä pitkä, useiden kuukausien tauko.

”Jos kevääksi on suunnitteilla rituksimabi-annos, kannattaa hoitavan lääkärin kanssa pohtia, kuinka kiire lääkkeellä on. Jos sillä ei ole kiirettä, kannattaa ehkä seuraavaa tiputusta siirtää koronarokotuksen jälkeiseen aikaan. Paras rokotusteho rituksimabia saavalla potilaalla saavutetaan, jos viimeisen rokoteannoksen jälkeen rituksimabi annetaan vasta yli kuukauden kuluttua”, Kauppi sanoo.

Uutinen on julkaistu 20.1.2021

Lue myös:

Koronavirus ja reumasairaudet (päivittyvä sivu)