Neulotaa yhdessä Ukrainaan 31.3.2023

NEULOTAAN YHDESSÄ UKRAINAAN

Maaliskuun viimeisenä perjantaina kokoonnuimme tällä erää viimeisen kerran neulomaan sukkia Ukrainaan. Meitä oli koolla melko pieni porukka, mutta sukkia ja lapasia on kertynyt paljon sen jälkeen, kun veimme niitä edellisen erän Joensuuhun Ukrainaan toimitettavaksi.

Sukkien pakkaaminen ei sujunut ihan kuin Strömsössä. Juuri kun ajattelimme, että pakkaaminen on tehty, Ulla muisti, että takahuoneen kaapin päällä on toinen laatikko täynnä neuleita. Niinpä aloitimme uudelleen, laitoimme kaikkien sukka- ja lapasparien sisälle lapun, jossa on tsemppiviesti sekä suomeksi että ukrainan kielellä. Kiitos Veralle Ukrainan kielellä kirjoitetuista viesteistä. Sitten otimme esille kolmannen laatikon, jossa oli Ukrainaan lahjoitettuja vaatteita ym. tavaraa. Ja kuinka ollakaan, siinäkin laatikossa oli yli kymmenen paria sukkia. Ne piti vielä kiinnittää toisiinsa lankarusetilla ja tietysti laitoimme tsemppiviestit niidenkin sisälle. Lopulta työ oli tehty ja kaikki neuleet pakattu. Ensi viikolla laatikot viedään Joensuuhun ja ne lähtevät kohti Ukrainaa Hané Vähäkosken organisoiman kuljetuksen mukana.

Laskimme, ihan omaa uteliasuuttamme, kuinka paljon neuleita tällä kertaa pakkasimme laatikoihin. Tässä tulos:

118 paria sukkia ja 12 paria liipasinlapasia armeijakäyttöön. Lisäksi 11 neulemyssyä ja monta paria sukkia lasten ja naisten kokoja. Osa lasten sukista oli kuin karamelleja, niin hempeissä väreistä neulottuja ja ihan syötävän suloisen näköisiä.

Yksi meidän neulojistamme oli laskenut, että ison pitkävartisen sukkaparin neulomiseen kuluu 12 tuntia. Sukkapareja on koossa 118 joten näihin on käytetty 1416 tuntia. Kun tämän ajan jakaa 8 tuntisiksi työpäiviksi, niin näihin sukkiin on käytetty 177 työpäivää. Ja tässä on laskettu pelkästään armeijakäyttöön menevät isot sukkaparit. No, tämä on leikittelyä tilastoilla, mutta joskus on mielenkiintoista laskea näitä tilastoja, se tuo, ainakin minulle, näkyvämmäksi sen kuinka paljon ahkerat vapaaehtoiset tekevät hyvää tässä maailmassa ja samalla se tuo esille sen kuinka paljon me vapaaehtoisia tarvitsemme.

Suuret kiitokset kaikille vapaaehtoisille, jotka ovat tavalla tai toisella osallistuneet tänä keväänä outokumpulaisten Marttayhdistysten ja Reumayhdistyksen "Neulotaan yhdessä apua Ukrainaan" -projektiin. Lankoja on vielä jäljellä, joten jos tarvitset lankaa Ukrainaan vietävien sukkien neulomiseen, niin niitä voi kysyä minulta, säilytämme lankoja Servolla. Eiköhän lämpimiä sukkia tarvita vielä ensi talvenakin. Hartain toive on, että tulisi rauha, mutta siinäkin tapauksessa tulee taas uusi talvi ja kylmää ja villasukkia tarvitaan, myös Ukrainassa, käytämmehän me villasukkia täällä Suomessakin kaiken aikaa, mutta etenkin talvella.

Tapahtuman tunnelmia kirjasi

Hilkka