Tietoa koronakotteista ja reumalääkkeistä 20.1.2021

Uutinen Suomen Reumaliiton sivuilta:

Reumalääkkeitä ei tarvitse tauottaa koronarokotuksen takia

20.1.2021

Koronarokotteen takia ei tarvitse tauottaa reumalääkkeitä. Ainoa erityishuomiota vaativa reumalääke on tiputuksessa annettava rituksimabi.

”Reumaa sairastavien kannattaa ilman muuta ottaa koronarokote. Se ei aiheuta mitään reumasairauteen tai -lääkkeisiin liittyviä riskejä. Se suojaa reumasairaitakin koronainfektioilta”, ylilääkäri ja professori Markku Kauppi sanoo.

Jos rokotuspäivä osuu samalle päivälle kuin biologisen lääkkeen tai metotreksaatin ottaminen, reumalääkkeen ottamisen voi halutessaan siirtää seuraavalle päivälle. Rokotuspäivänä ottaminen ei silti ole kiellettyä.

”Reumalääkitystä ei tarvitse tauottaa koronarokotuksen takia. Tämä koskee niin perinteisiä reumalääkkeitä, biologisia lääkkeitä kuin JAK-estäjiäkin. Ainoa huomiota vaativa lääke on rituksimabi. Se saattaa hieman heikentää rokotteen tehoa”, Kauppi sanoo.

Rituksimabi annetaan sairaalassa tiputuksessa.

”Jos potilas on aiemmin saanut rituksimabia, kannattaa hänen silti ottaa rokote, kun se on saatavissa. Reumakontrollissa voi sitten lääkärin kanssa miettiä, tarvitaanko rokotteeseen ylimääräisiä tehosteannoksia. Yleensä tämä ei ole tarpeen, jos edellisestä rituksimabi-annoksesta on jo paljon aikaa”, Kauppi sanoo.

Rituksimabi-annosten välillä on yleensä pitkä, useiden kuukausien tauko.

”Jos kevääksi on suunnitteilla rituksimabi-annos, kannattaa hoitavan lääkärin kanssa pohtia, kuinka kiire lääkkeellä on. Jos sillä ei ole kiirettä, kannattaa ehkä seuraavaa tiputusta siirtää koronarokotuksen jälkeiseen aikaan. Paras rokotusteho rituksimabia saavalla potilaalla saavutetaan, jos viimeisen rokoteannoksen jälkeen rituksimabi annetaan vasta yli kuukauden kuluttua”, Kauppi sanoo.

Uutinen on julkaistu 20.1.2021

Lue myös:

Koronavirus ja reumasairaudet (päivittyvä sivu)