Uudenvuodenpäivänä 1.1.2021

Tietoa koronarokotteesta ja reumasairauksista

Uudenvuodenpäivänä 1.1.2021

Kokosin tähän Reumaliiton sivuilta löytämiäni tietoja koronarokotteesta reumaa sairastaville, linkit avaamalla voit lukea niissä olevaa tietoa. Linkeistä löytyy tietoa esim. siitä pitääkö reumalääkitystä tauottaa koronarokotuksen vuoksi. Toivon, että me kaikki jaksamme vielä tsempata, noudattaa viranomaisten ohjeita ja odottaa parempia aikoja, jolloin voisimme jälleen tavata toisiamme ilman nykyisiä koronan aiheuttamia rajoituksia.  Varmasti meistä jokainen toivoo, että koronaepidemia voitetaan ja päästään elämään normaalia elämää.

Oikein hyvää vuoden alkua kaikille!

Terveisin Hilkka

**********************

Reumaliiton nettisivuilla on julkaistu koronainfosivu: https://www.reumaliitto.fi/fi/reumaliitto/ajankohtaista/koronavirus-ja-reumasairaudet

Reumaliitto kokoaa sinne tietoa sitä mukaa, kun sitä on saatavissa. Juuri nyt monia kiinnostaa rokotuksen ja oman sairauden ja sen lääkityksen yhteen sopiminen. Tietoa on vielä kovin vähän reumasairauksiin ja rokotteeseen liittyen, mutta liitto päivittää tietoja yllä mainitulle sivulle sitä mukaa, kun tietoa on saatavissa.  (Katsoin sivustoa 1.1.2021 ja viimeisin tällä hetkellä näkyvä päivitys on tehty 17.12.2020)

Seuraavassa on muita Reumaliiton sivuilta löytämiäni linkkejä, joissa käsitellään koronarokotuksia ja reumasairautta:

Koronarokotukset alkavat vuodenvaihteessa. Reumaa sairastavat eivät todennäköisesti ole ensimmäisten rokotettavien joukossa, kertoi Husin reumatologian poliklinikan osastonylilääkäri Ritva Peltomaa 17.12.

Suomessa riskiryhmät määrittelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Sen  mukaan reumasairauksia sairastavat eivät kuulu vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin.

Terveyskylän Infektiotalon sivuilta löytyy reumasairaille suunnattua tietoa koronaviruksen vaikutuksista ja ohjeet siitä, milloin lääkkeitä on syytä tauottaa.

Reumatologi Antti Puolitaival kertoi 1.4. Facebook-luennolla reumalääkkeiden tauottamisesta koronavirusepidemiassa. Video on katsottavissa Reumaliiton YouTube-kanavalla.

Tietoa koronaviruksen vaikutuksista reumasairauksiin kerätään jatkuvasti kansainvälisenä yhteistyönä. Alustavien tulosten perusteella viruksen reumasairaille aiheuttama riski näyttää pelättyä pienemmältä.

Husin reumatologian poliklinikan osastonylilääkäri Ritva Peltomaa kertoi maaliskuussa, mitä reumasairauksen ja koronaviruksen yhteyksistä tiedettiin silloin.

Lastenreumaa sairastaville potilaille suositellaan samoja suojautumis- ja varotoimia kuin kaikille muillekin lapsille. Koronavirusepidemia sinänsä ei aiheuta lisätoimenpiteitä lastenreumapotilaille.

Jos sairastut kuumeiseen koronavirusinfektioon ja sinulla on vaikea tulehduksellinen reumasairaus, on syytä seurata verisuonitukosten mahdollisuutta. Koronavirusinfektioon liittyy kohonnut laskimotukosten riski.

Muista myös Fimean tutkijan Twitterissä jakama vinkki: Jos korona vie sinut sairaalaan, vain sinä tiedät käyttämäsi lääkityksen. Tee paperille tai puhelimeen ajantasainen lääkityslista, myös milligrammat, annostus ja lääkityksen tavoite. Anna lista hoitohenkilökunnalle.

Muista myös nämä neuvot, jotka auttavat suojautumaan tartunnoilta:

• Pidä huolta turvaväleistä ja käytä tarvittaessa maskia julkisissa tiloissa.
  • Huolehdi käsihygieniasta. Pese kätesi aina kun tulet ulkoa sisään ja niistämisen, yskimisen tai aivastamisen jälkeen.
  • Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • Älä altista riskiryhmään kuuluvia.