Päivystys Servolla 3.9.2020

Ensimmäinen päivystysaika Servolla 3.9., kokemuksia

Tänään olin pari tuntia Servolla päivystämässä. Sinne sai tuoda isoäidinneliöitä, joita keräämme virkattuja joulukuusia varten. (Seuraava päivystysaika on ensi torstaina 10.9. klo 10 – 12)

Olipa mukava parituntinen. Kolme ahkeraa ja iloista naista kävi tuomassa isoäidinneliöitä. Suuri kiitos heille! Arja tuli minulle kaveriksi ja juttuseuraksi, kiitos Arjalle avusta. Kävijät tulivat yksitellen, ja sehän on näin korona aikana positiivinen asia. Oli ihanaa, kun oli kunnolla aikaa jutella jokaisen kävijän kanssa. Siinä tuli muisteltua sota-ajat vuodesta 1940 alkaen ja myöhäisimmät muistelut taisivat olla omien lastemme kouluajat Kuusjärven koululla. Juttua riitti, niin kuin naisilla on monesti tapana. Siinä samalla Arja laski kuinka paljon isoäidinneliöitä on ja minä järjestin keittiön lusikkalaatikoita ja kaappeja uudelleen. Olisiko tämä nyt sitä multitaskausta? Kävi ilmi, että joiltakin ovat jo langat loppuneet. Tästä tiedoksi, että Servolla on Reumayhdistyksen lankoja. Niitä saa allekirjoittaneelta, soita tai lähetä sähköpostia, niin sovitaan aika. Myös joulukuusi idea jalostui jälleen hieman eteenpäin. Näin niitä ideoita tulee, kun keskustellaan yhdessä. Tuli myös ajatus, että joskus voisi järjestää kerhon, jossa teemana olisi muistelu. Pitäisiköhän niitä kerhoja järjestää monta, koska meillä kaikilla on paljon muistoja menneiltä ajoilta? Nyt oli mielenkiintoista kuulla, minkälaista Pohjois-Karjalassa on ollut sota-aikaan ja Outokummussa muutama vuosikymmen sitten.

Isoäidinneliöitä on Servolla nyt 780 kappaletta. Ihan uskomatonta miten ahkerasti ihmiset ovat niitä virkanneet ja miten kauniita ne ovat. Saamme niistä koottua hienoja joulukuusia. Mielellään otamme vastaan lisää isoäidinneliöitä, siten saamme tehtyä useita virkattuja joulukuusia piristämään kaupunkilaisten talviaikaa.

Kävin vielä ennen iltaa hakemassa kirjastosta siellä olevat isoäidinneliöt, niitä on 374, yhteismäärä on siis 1154 kappaletta. Hienoa!

Sovin, että kirjastoon voi edelleen viedä valmiita isoäidinneliöitä. Vein kirjastoon lankoja, joten jos tarvitset lankaa tätä virkkaustyötä varten, niin kysy kirjastovirkailijalta. Vein kirjastoon myös vihreää lankaa. Kaikki eivät lue kotisivuja ja Facebook sivuja, joten näitä tietoja saa jakaa.Kerran vielä: ISO KIITOS kaikille, jotka ovat virkanneet isoäidinneliöitä. Jos teillä on niitä vielä kotona, niin Servolle voi tuoda torstaina klo 10 - 12, syyskuussa 10.9. ja 17.9. ja 24.9.

Vaikka nyt on vasta alkusyksy, niin

joulukuusiterveisin Hilkka Malinen

malhilkka@gmail.com

Isoäidinneliöitä on nyt Servolla 780 kappaletta. Kiitos kaikille tekijöille!
Isoäidinneliöitä kirjastosta. Kauniita, eikö niin?