Syyskauden avaus Kaunisniemessä 6.9.2021

Tunnelmia syyskauden avaus tapahtumasta

Aloitimme tämän syksyn kerhot ulkoilun ja kahvien merkeissä Kaunisniemessä 6.9.  Ennen puolta päivää meitä oli linja-autoasemalla iloinen joukko lähdössä kohti Kaunisniemeä ja osa porukasta tuli omilla kyydeillä.  Sään haltijat olivat meidän puolellamme sillä varsin viileän viikonlopun jälkeen sää oli hieman lämmennyt eikä tuuli ollut enää yhtä kylmä. Osa porukasta lähti heti kävelyretkelle tutustumaan Särkiselän leirintäalueen mökkialueeseen. Marja Tiittanen oli avannut osan mökeistä, että niiden sisätiloihinkin pääsi tutustumaan. Porrastimme toimintoja, joten osa porukasta tuli heti alkuun kahville. Näin saimme hieman väljyyttä kahviotilaan. Onneksi kahviossa on iso terassi ja sielläkin voi kahvitella, kunhan oli tarpeeksi vaatetta päällä. Järven rannalla tuppaa olemaan hieman viileää syksyllä.

Marja Tiittanen kertoi meille kahvilarakennuksen historiasta. Rakennus on kaivosmiesten vanha hiihtomaja ja aikanaan sen on rakennuttanut Outokummun kaivosyhtiö työntekijöiden käyttöön. Työnantaja on halunnut kannustaa kaivostyöntekijöitä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa, että keuhkot puhdistuisivat. Niinpä rakennus ja sen lähiympäristö liittyvät Outokummun kaivoshistoriaan ja tämä paikka oli siksi oivallinen kohde kotiseutukävelylle. Monilla osallistujista oli muistoja tästä rakennuksesta ja sen ympäristöstä ja niitä sai kertoa Marjalle ja / tai muille retken osallistujille.

Marja oli leiponut kasvispiirakkaa, jota tarjottiin kahvin tai teen kera. Yhdistys järjesti arpajaiset, joihin jokainen paikalla olija osallistui ilman maksua. Pääpalkintona oli upea torkkupeitto ja lisäksi oli runsaasti muita arvontapalkintoja.

Kiitos kaikille iloisille osallistujille. Kiitos Esa Kinnuselle turvallsesta linja-autokyydistä ja Marjalle tarjoilusta ja kaikesta muusta avusta.

Liitteenä on muutama kuva, niiden myötä voi palata retkipävän tunnelmiin. Tässä pitää vielä kertoa viimeisen, eli pannumyssykuvan tarina. Kävimme syksyllä 2019 Outokummun Reumayhdistyksen retkellä Savonlinnassa ja matkalla pysähdyimme Enonkoskella Maitolaituri kahvio-puodissa. Siellä oli myytävänä kuvan pannumyssy, joka toi minulle mieleen lapsena radiosta kuuntelemani Noita Nokinenä sadut. Tämä pannumyssy oli mielestäni aivan kuin Noita Nokinenän kahvipannu, jota hän luudalla lennellessään kuljetti mukanaan. Muistan miten pienenä ihmettelin kuinka kummassa se noita ja muut satuhahmot mahtuvat meidän radion sisälle. Siihen aikaan meillä ei ollut televisiota ja se kyllä siivitti mielikuvista, koska kaikki kuvat piti itse kuvitella mielessään. Aikansa pannumyssy oli minulla kotona pölyttymässä ja lopulta totesin, että minulla ei ole käyttöä näin isolle pannumyssylle ja lahjoitin sen Kaunisniemen kahvilaan ja sinne se tunuukin sopivan hyvin.

Tapahtuma liittyi Suomen Reumaliiton Kotiseutukävelykampanjaan, joka on osa Euroopan Kulttuuriympäristöpäiviä. Lisätietoa tästä löytyy seuraavasta linkistä Reumaliiton sivuilta:

Päivän tunnelmia kirjasi

Hilkka