Kuvia Juankosken retkeltä 7.5.

Tänään teimme retken Juankoskelle. Idea retkestä syntyi jo viime syksynä, kun Itä-Suomen alueen reumayhdistysten hallitusten jäseniä kokoontui Reumaliiton järjestämille hallitustreffeille. Päivän aikana osallistujat järjestettiin niin, että "pakka sekoittui" eivätkä kaikki istuneet ennestään tuttujen ihmisten seurassa. Jonkin tehtävän aikana minä istuin pöytään, jonka ääressä oli myös Koillis-Savon Tules ry:n porukkaa. Kysin millä paikkakunnalla he asuvat ja vastaus oli Juankoski. Totesin, että en ole koskaan käynyt siellä ja kysyin voivimmeko seuraavana keväänä tehdä retken Juankoskelle. Siitä se lähti. Juankosken yhdistyksen porukka teki järjestelyt, hankki opastukset ja järjesti ruokailut. Me saimme mennä valmiille ja nauttia pävästä, toki itse maksoimme kulut.

Suuret kiitokset kaikille Juankosken yhdistyksen hallituksen jäsenille, jotka teitte tästä retkestä mahdollisen. Kiitos myös erinomaisesta opastuksesta sekä ruukkialueella että museossa. Totesimme, että nyt tiedämme Juankosken historiasta paljon enemmän kuin aikaisemmin ja että ruukkialue on aivan upea. Matkailu avartaa, myös kotimaassa, aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan.

Kiitos Kaijalle matkavastaavan tehtävän erinomaisesta hoitamisesta tälläkin retkellä ja kiitos Esalle turvallisesta kyydistä vaihtelevassa säässä. Tällä kelillä osasin todella olla kiitollinen siitä, että ratin takana istui ammattikuljettaja eikä meillä ollut huolen häivää.

Retki oli suurimmaksi osaksi iloa tuottava kokemus, mutta sää ei oikein suosinut meitä, kun oli niin kovin kylmä päivä. Oli auringonpaistetta mutta sitten taas yhtä äkkiä lumisadetta ja tuulta. Sekunnissa sää vaihtui aivan toiseksi. Kevät keikkuen tulevi ja toivottavasti sää vielä lämpenee kesää kohti mennessä.

Päivän tunnelmia kirjasi