Arkisto, vanhat julkaisut

Syyskuun 2020 tiedote

Hyvää alkanutta syksyä kaikille

Outokummun Reumayhdistyksen hallitus päätti, että emme järjestä kerhoja syyskuussa. Seuraamme koronatilanteen kehittymistä ja jos tilanne on hyvä, niin aloitamme kerhotoiminnan lokakuussa.

Normaaleja kerran kuukaudessa pidettäviä askartelukerhoja ei ole syyskuussa, mutta otamme vastaan virkattuja isoäidinneliöitä Servolla torstaisin klo 10-12   Päivystämme Servolla seuraavasti:

torstai 3.9. klo 10 - 12

torstai 10.9. klo 10 - 12

torstai 17.9. klo 10 - 12

torstai 24.9. klo 10 - 12

Tämä liittyy hankkeeseen, jossa on tarkoitus tehdä Outokumpuun virkattuja joulukuusia kaikkien iloksi. Jos sinulla on kotona tähän tarkoitukseen virkattuja isoäidinneliöitä, niin tuo niitä Servolle torstain päivystysaikoina. Myöhemmin syksyllä järjestämme Servolla askartelukerhoja, joissa kokoamme isoäidinneliöistä "peittoja" joulukuusien runkojen päälle. Joulukuusien määrä riippuu siitä kuinka paljon saamme isoäidinneliöitä ja kuinka ahkerasti kokoamme niitä yhteen. (Kuva valmiista virkatusta joulukuusesta on tämän nettisivun alaosassa.)

Syysterveisin Hilkka Malinen

Outokummun Reumayhdistyksen puheenjohtaja

malhilkka@gmail.com

Isoäidinneliöitä on nyt Servolla 780 kappaletta. Kiitos kaikille tekijöille!
Isoäidinneliöitä kirjastosta. Kauniita, eikö niin?

Ensimmäinen päivystysaika Servolla 3.9., kokemuksia

Tänään olin pari tuntia Servolla päivystämässä. Sinne sai tuoda isoäidinneliöitä, joita keräämme virkattuja joulukuusia varten. (Seuraava päivystysaika on ensi torstaina 10.9. klo 10 – 12)

Olipa mukava parituntinen. Kolme ahkeraa ja iloista naista kävi tuomassa isoäidinneliöitä. Suuri kiitos heille! Arja tuli minulle kaveriksi ja juttuseuraksi, kiitos Arjalle avusta. Kävijät tulivat yksitellen, ja sehän on näin korona aikana positiivinen asia. Oli ihanaa, kun oli kunnolla aikaa jutella jokaisen kävijän kanssa. Siinä tuli muisteltua sota-ajat vuodesta 1940 alkaen ja myöhäisimmät muistelut taisivat olla omien lastemme kouluajat Kuusjärven koululla. Juttua riitti, niin kuin naisilla on monesti tapana. Siinä samalla Arja laski kuinka paljon isoäidinneliöitä on ja minä järjestin keittiön lusikkalaatikoita ja kaappeja uudelleen. Olisiko tämä nyt sitä multitaskausta? Kävi ilmi, että joiltakin ovat jo langat loppuneet. Tästä tiedoksi, että Servolla on Reumayhdistyksen lankoja. Niitä saa allekirjoittaneelta, soita tai lähetä sähköpostia, niin sovitaan aika. Myös joulukuusi idea jalostui jälleen hieman eteenpäin. Näin niitä ideoita tulee, kun keskustellaan yhdessä. Tuli myös ajatus, että joskus voisi järjestää kerhon, jossa teemana olisi muistelu. Pitäisiköhän niitä kerhoja järjestää monta, koska meillä kaikilla on paljon muistoja menneiltä ajoilta? Nyt oli mielenkiintoista kuulla, minkälaista Pohjois-Karjalassa on ollut sota-aikaan ja Outokummussa muutama vuosikymmen sitten.

Isoäidinneliöitä on Servolla nyt 780 kappaletta. Ihan uskomatonta miten ahkerasti ihmiset ovat niitä virkanneet ja miten kauniita ne ovat. Saamme niistä koottua hienoja joulukuusia. Mielellään otamme vastaan lisää isoäidinneliöitä, siten saamme tehtyä useita virkattuja joulukuusia piristämään kaupunkilaisten talviaikaa.

Kävin vielä ennen iltaa hakemassa kirjastosta siellä olevat isoäidinneliöt, niitä on 374, yhteismäärä on siis 1154 kappaletta. Hienoa!

Sovin, että kirjastoon voi edelleen viedä valmiita isoäidinneliöitä. Vein kirjastoon lankoja, joten jos tarvitset lankaa tätä virkkaustyötä varten, niin kysy kirjastovirkailijalta. Vein kirjastoon myös vihreää lankaa. Kaikki eivät lue kotisivuja ja Facebook sivuja, joten näitä tietoja saa jakaa.Kerran vielä: ISO KIITOS kaikille, jotka ovat virkanneet isoäidinneliöitä. Jos teillä on niitä vielä kotona, niin Servolle voi tuoda torstaina klo 10 - 12, syyskuussa 10.9. ja 17.9. ja 24.9.

Vaikka nyt on vasta alkusyksy, niin

joulukuusiterveisin Hilkka Malinen

malhilkka@gmail.com

Halosennimessä 2.8.2019
Tästäkin kapeasta portista bussi mahtui, vaikka sitä epäilimme. Kuljettajamme Jussi lohdutti, että hän oli aamulla rasvannut bussin kyljet, joten ei mitään hätää.

Elokuu 2020 kuulumisia

Viime vuonna heinä-elokuussa meitä oli bussilastillinen porukkaa ratkiriemukkaalla kesäretkellä Etelä-Suomessa. Tutustuimme Hvitträskin museoon ja Helsingin nähtävyyksiin sekä Tuusulassa Ainolaan, Lottamuseoon ja Halosenniemeen. Vielä riitti aikaa yöpyä Haikon kartanossa ja käydä Malmgårdin linnassa. Tulomatkalla nautimme hyvästä teestä ihanien sconesien kera TeaHouse of Wehmais'n teehuoneen ylisisillä. Paljon nähneinä ja monet naurut nauraneina palasimme retkeltä kotiin.

Tälle kesälle oli myös suunniteltu kesäretki ihan valmiiksi, mutta koronapandemian vuoksi se jouduttiin perumaan, haikein mielin. Riskit olisivat olleet niin suuret, että niitä ei voitu ottaa. Katselin kuvia viime kesän retkestä ja ajattelin, että ilman koronaa olisimme pian retkellä. Parempi kuitenkin olla turvallisesti kotimaisemissa tässä tilanteessa. Onneksi on ollut ihanta kesä ja olemme voineet nauttia monista kesän iloista. Juuri nyt on sadonkorjuun aika. Metsät ovat täynnä marjoja ja ne,joilla on omat puutarhat, saavat myös sieltä satoa. Iloitaan kesästä lähimaisemissa ja käytetään oman ja lähipaikkakuntien palveluja, niin piristämme omalta osaltamme kotimaan taloudellista tilannetta.

Toivon todella, että ensi kesänä voisimme jälleen järjestää kesäretken jäseniemme iloksi. Meillä on jo joitakin suunnitelmia sen varalle. Ja hyvä on, että on suunnitelmia, se tarkoittaa, että katseemme on tulevaisuudessa, ei menneessä.

Syksyn kerhojen suunnittelun aloitamme pikapuoliin, mutta niiden toteutuminen riippuu koronapandemian tilanteesta. Toivon, että koronan uutta aaltoa ei tulisi ja kerhotoiminta voisi syksyllä alkaa, mutta tässä vaiheessa sitä ei voi vielä tietää.

Oikein hyvää loppukesää kaikille!

Terveisin

Hilkka Malinen

Outokummun Reumayhdistyksen puheenjohtaja

Keväällä 2020:

Auta naapuria turvallisesti korona-aikana

Linkki ohjeeseen: Näin autat naapuria turvallisemmin

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK on julkaissut yhteistyössä Eläkeliiton kanssa ohjeet naapuriavun antamisesta turvallisemmin kuntien, seurakuntien, järjestöjen ja apua tarjoavien ihmisten käyttöön. Ohjeissa on huomioitu koronatilanteen lisäksi riskiryhmien asumisturvallisuus laajemminkin. Ohjeet on tarkistettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Oppaan saa ladattua sivustolta pdf-tiedostona.

Lisää tietoa löytyy esim. Suomen Lions-liitto ry:n sivilta

Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

SoveLi-lehtiä luettavissa sähköisesti:

Soveltava Liikunta SoveLi ry

SoveLi kokoaa yhteen 20 soveltavaa liikuntaa edistävää järjestöä ja on soveltavan liikunnan asiantuntija Suomessa. SoveLin toiminnan tavoitteena on, että pitkäaikaissairaiden ja vammaisten ihmisten mahdollisuudet terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan, soveltavaan liikuntaan sekä aktiiviseen elämäntapaan paranevat. www.soveli.fi